Субота, 18.11.2017, 18:55
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

Відділ освіти Монастирищенської РДА

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Наше опитування
Чи сприяє запровадження ЗНО зменшенню корупції при вступі до ВНЗ
1. Ні
2. Навпаки, хабарі тільки зросли
3. Так, безумовно
4. Я так не думаю
5. Так
Всего ответов: 129
Погода в Україні
Друзі сайту

Суспільно-гуманітарні дисципліни

На допомогу вчителям.
Вивчення життєдіяльності історичних особистостей як один із напрямів формування аксіологічної компетентностей учнів

                Сучасна історична освіта спрямована на виховання всебічно розвиненої особистості, тому основне завдання вивчення історії в школі – підготувати учнів до життя, навчити їх правильно діяти в реальних життєвих ситуаціях.
Практика показує, що більшість учнів не вміє висловити свою думку, не вміє виділити головне і зробити висновок.
А нова програма з історії націлює на те, що головне в навчанні – вміння аналізувати навчальний матеріал, досліджувати, самостійно здобувати знання.
            Філософ Дістервег сказав: «Поганий вчитель подає істину, гарний – вчить її знаходити».
          Для розв’язання цієї проблеми вчителі історії та правознавства повинні використовувати активні методи навчання, які будуть спрямовані на стимулювання самостійної діяльності, на формування компетентності самоосвіти та саморозвитку.
Одне з головних завдань історії – виховувати громадянина України, активного, здібного до соціальної творчості, принципового у відстоюванні своїх позицій, здібного до участі у демократичному самоврядуванні, який відчуває відповідальність за долю країни.
Виходячи з концепції історичної освіти в сучасній школі, на перше місце ставиться гуманізація історії. Предметом історії як науки є людина в нескінченній зміні поколінь, тому гуманізація історії це її людяність. Гуманізація історії це підвищення уваги до історичних осіб. Соціально – психологічні портрети, політичні та інтелектуальні біографії повинні стати важливим елементом уроку історії. Вивчення життя та діяльності історичних особистостей сприяє вироблення до подій і явищ суспільного життя.
       
          Вивчаючи життя і діяльність історичних особистостей, ми маємо сприяти формуванню різних версій та оцінок історичного руху й розвитку, ціннісних орієнтацій як основи аксіологічної компетентності учнівської молоді, а саме:


1.Навчати учнів розуміти, що кожна особистість – це виразник інтересів
певної соціальної групи.
2.Сприяти усвідомленню учнями того, що історичні особи не завжди були прихильниками однієї ідеї, а змінювали свої ідеали під впливом інших осіб, реалій життя.
3.Ламати стереотипи щодо історичних осіб та історичних епох, що часто виникають під впливом засобів масової інформації, художніх творів.
4.Формувати критичне мислення, аксіологічну компетентність.

Для об’єктивності оцінювання подаю відповідні пам’ятки.

Пам’ятка 1
для характеристики князів Київської Русі
7 клас

1.Розкажіть про походження князя, факти його біографії.
2.Опишіть історичну обстановку, у якій діяла ця особа.
3.Розкрийте риси характеру князя. Які з них вам сподобалися, а які ні? Чому?
4.Назвіть найвидатніші справи князя.
5.Які завдання він ставив перед собою? Оцініть способи досягнення ним своєї мети.
6.Як ви особисто оцінюєте результати його діяльності?
7.Художня та науково – популярна література про діяча.

Пам’ятка 2

для характеристики історичної особистості
8-9 класи

1.Згадайте чи встановіть, коли, в якій країні жив історичний діяч. Вкажіть історичні умови, на тлі яких розгортав свою діяльність.
2.Опишіть риси його характеру. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які риси його вдачі видаються вам вартими наслідування, а які ви не схвалюєте?
3.Назвіть найвидатніші справи історичної особи.
4.Які завдання ставила ця особа перед собою? Вкажіть способи досягнення нею своєї мети.
5.Інтереси яких соціальних груп ця особистість представляла?
6.Назвіть та оцініть основні наслідки її діяльності.
7.Зіставте оцінки діяльності цієї постаті, наведені в різних джерелах. Висловіть власне ставлення до неї.

Пам’ятка 3
для характеристики історичної особистості
10-11 класи

1.Встановіть, коли і де жив історичний діяч. Вкажіть історичні умови, на тлі яких розгорталася його діяльність.
2.Визначте самостійно об’єктивні та суб’єктивні чинники формування світогляду видатні особистості.
3. Назвіть найвидатніші справи цієї історичної особи.
4. Оцініть вплив особистості на історичний процес.
5. Висловіть власне ставлення до історичної особистості, свою позицію щодо її дій та вчинків.
6.Який вислів, на вашу думку, більше підходить для оцінки діяльності цієї особи? Поясніть свій вибір:
«Треба бути справді великою людиною, щоб зуміти встояти навіть проти здорового глузду»(Достоєвський).
«Кого можна вважати розумним? Того, хто прагне лише до мети, яку можна досягнути»(арабський учений Абуль-Фарадж).
«Людина не може примусити себе зійти зі шляху, на якому вона досі незмінно досягла успіхів» (Макіавеллі).
«Великі люди – це ті, хто винаходить і робить те, що здається іншим неможливим» (Гельвецій).
Під час навчального процесу на уроках історії учні усвідомлюють, що наш світ – це світ цілісної людини. Тому важливо навчитися бачити те загальне, що не лише об’єднує людство, але й характеризує кожну окрему особистість і виконує найважливішу ціннісну функцію – функцію орієнтира під час вибору людиною того чи іншого шляху самовияву. Основним умінням, завдяки якому формується аксіологічна компетентність, є вміння порівнювати та оцінювати діяльність історичних осіб завдяки формуванню оцінок, версій і контрверсій. Наприклад: дати характеристику Данилу Галицькому за текстом документа; про кого з історичних діячів доби йдеться в уривках із джерел; складіть невеличку розповідь про одного з історичних діячів за планом тощо.
У старшій школі ускладнюється матеріал для вивчення, розширюються й ускладнюються параметри оцінювання діяльності історичних осіб. Історичний матеріал вимагає вищого рівня пізнавальної та розумової діяльності учнів, самостійного, творчого застосування знань. У 10-11 класах практикуйте використання історичних джерел для складання портрета історичних осіб та оцінки результатів їхньої діяльності. Сучасна методика пропонує різні підходи до вивчення діяльності історичних особистостей.